KVALITETSSÄKRINGSRUTINER
För oss på A-J Express-Service AB är ordet kvalitet inte bara ett ord på ett papper, utan något centralt i vår verksamhet. Vi är ett företag som tar ansvar både gentemot våra kunder och samhället i stort. Trafiksäkra och bränslesnåla fordon, kompetenta medarbetare och en bra logistik är avgörande faktorer. Vi lägger varje år ner stora resurser för att fortsätta att vara på topp inom dessa områden. Det ger också lönsamhet på alla plan både för kunden och för oss. Istället för att skapa en uppsjö med olika policys lägger vi kraften på en, den som styr vår verksamhet.
Verksamhetspolicy
A-J Express-Service AB skall vid varje tillfälle, och med utgångspunkt från kundens krav och företagets egna resurser och förutsättningar, erbjuda våra kunder flytttjänster, transporter samt terminalhantering som tillfredställer deras, och myndigheternas krav och förväntningar ur kvalitets-, miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt.
Detta skall A-J Express-Service AB uppnå genom att:
· Ständigt förbättra verksamheten ur kvalitets- och miljösynpunkt, och att förebygga föroreningar. · Följa aktuell miljö, trafik- och arbetsmiljölagstiftning samt andra samhällskrav, detta skall vara ett lägsta krav.
· Uppnå ställda kvalitets, miljö- och trafiksäkerhetsmål samt låta omvärlden ta del av dessa.
· Genomföra kontinuerliga mätbara förbättringar av tjänster, processer och rutiner.
· Fortlöpande informera och utbilda personalen, samt delägarna och deras anställda.
· Se till att erforderliga resurser för kvalitets, miljö- och trafiksäkerhetsarbete finns.
· Motarbeta utslagningen från arbetslivet och ta sin del av ansvaret att skapa ett samhälle utan missbruk.
· Arbetet planeras så att en god arbetsmiljö skapas.
· Förhindra att arbetstagare råkar ut för ohälsa eller skada.
· Välja leverantörer efter deras förmåga att leverera varor och tjänster som motsvarar våra krav och förväntningar.
· Verka för en ökad förståelse för kvalitet, miljö och trafiksäkerhet.
Uppföljning
Efter slutfört uppdrag kontaktas beställaren för en slutgenomgång detta är en rutin för att säkra att uppdraget utförts enligt beställarens önskemål för att kunna åtgärda eventuella brister inför kommande uppdrag.
Skador
Om skada uppstått trots god planering och god hantering skall detta anmälas till A-J Express-Service´s skadehandläggare som avgör om skadan regleras direkt eller överlämnas till försäkringsbolag. När skada är reglerad så kontaktas beställare av skadereglerare för en bekräftelse att skada reglerats och därefter så arkiveras detta
De fyra nyckelbegreppen spara, ersätta, reducera samt ta hand om, skall vara vägledande för hela vår verksamhet.
Vi skall följa lagar och regler.
Vi skall påbörja och avsluta uppdragen i rätt tid.
Vi skall utföra våra uppdrag med noggrannhet och omtanke.
Vi skall tillsammans med kunden utvärdera varje genomfört projekt.
Vi skall agera omedelbart på vad kunden uppfattar som dålig kvalitet.
Vi skall vid förfrågan utföra besiktning inom 3 dagar och lämna offert inom 5 dagar.
Vi skall informera våra kunder när det uppstår hinder för genomförandet av uppdraget.
Vi skall utbilda våra anställda så att de alltid innehar hög kompetens i det arbete de utför.
Våra medarbetare alltid skall bära enhetliga arbetskläder.